Svullen mage och mjöl på jäsning..

Vet inte om jag fått magkatarr som slagit till nu när mitt liv har lugnat ner sig lite eller om det kan vara nåt annat.
Kroppen har på nåt konstigt sätt svullnat upp och kom över några dagar. Kan inte ha på mig några av mina kläder längre, och tarmarna värker och har gaser värre än jag vette fan...hmmm undra vad det kan vara..får vänta några dagar och se om det blir bättre..
Kanske för att jag äter endast linssoppa och hemmagjort grovt bröd  eller fil.(förutom det jag äter på jobbet). Så är det när man lever som en fattiglapp..fjärde dagen på raken med soppan och lär bli två dagar till, då kommer min älskling och !bidrar med mat...Ja så illa är det, att jag inte ens kan föda min man med mat...då är det illa!

När man är en fattiglapp och inte ens vet hur man ska få i sig mat hemma..ja då kommer man på alla kreativa lösningar..nu har jag fått för mig att göra surdegsbröd, det ser smaksigt ut och har också bra GI mat pga syran i brödet.
Det är inget snabb bröd direkt utan först ska man göra surdegsgrunden och det gör man bara av mjöl och vatten som ska stå och jäsa till sig i rumstemperatur  under några dagar, sen ska man mata degen ytterligare några ggr..ja vet inte riktigt hur man gör. Det återstår att se..återkommer om hur degen jäser sig..

Surdegsgrund
Dag 1,
100 g (1 dl) ljummet vatten
30 g (1/2 dl) ekologiskt rågmjöl

Rör ihop vatten och mjöl i en rymlig glasburk. Lägg på ett lock (men skruva inte fast det så att det blir tätt) och ställ burken på ett varmt ställe. På sommaren kan den stå framme, men vintertid kan det vara bra att hitta något skrymsle som är lite varmare, gärna 20-25 grader. Ställ burken ovanför kylen, där brukar det vara lagom varmt.

Låt blandningen stå i 3 dygn. Skaka försiktigt på burken morgon och kväll.


Kommentarer
Postat av: Sofia

Jaaaa, det KAN ha något med ditt födointag att göra. ;) SÅ mycket fibrer är INTE nyttigt för lilla maggen, vad alla hälsogurus än må tycka. Klart som fan att du fiser!

2009-05-07 @ 23:15:46
URL: http://vildvittra.net
Postat av: Petra bloggar

hahaha håller med ovanstående! but what to do? hihi! var har du hittat grabben, inte från stan antar jag eftersom han "kommer till dig" (nyfiken!) tell me :-P

2009-05-08 @ 20:26:45
URL: http://www.petrabloggar.com
Postat av: Ulle

nä du har säkert rätt fia, men min mage är van med rågflingor...men å andra sidan har jag ätit ovanligt mycket bröd.

2009-05-08 @ 21:14:01
URL: http://ukuleleulle.blogg.se/
Postat av: Ulle

snubben har jag hittat på fejjan, tro det eller ej!? det är löööve det. Han åker ända från Lidköping där han jobbar, man kan säga att vi är särbos;P eller not!

2009-05-08 @ 21:16:54
URL: http://ukuleleulle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0