Nu händer det grejer..

Idagens stressade vardag glömmer man bort hur allt en gång startade, det enkla livet! Att jag blir så filosofisk är för att jag nästan hoppar jämnfota i köket när jag ser vad som kan hända när man blandar lite ljummet vatten och rågmjöl..aldrig försent att dra ner tempot och njuta lite av det enkla..just nu är njuta för mig att baka bra(sånt ändras dock snabbt) Det enda jag är lite nervös är för hur jag med min "förlamade arm" ska knåda degen...skulle behöva en köksassistent som knådar åt mig..någon som har en till övers!?

Nu är min surdegsprocessen igång( och eftersom det verkar som surdegsgrunden är av chokladmoussekonsistens, hoppar jag över sista delen på dag 4 och går på dag 5 och sen till ett recept på bröd. det jag gjort nu är själva JÄSTEN, fast denna kan man ha i all evighet,  det ska jag förklara när jag fått iordning  på hur man ska göra..hihi..oops Bullen får ställa klockan tidigare)
 här kommer de nästkommande stegen:

Dag 4, kväll el morgon

100 g (1 dl) ljummet vatten
60 g (1 dl) ekologiskt rågmjöl

Nu bör jäsprocessen ha kommit igång och surdegen bör ha vuxit en hel del.
Doften är (dock) inte enbart angenäm, och surdegen behöver fortsätta utvecklas för att den ska bli stark. Häll ut allt utom cirka 50 gram (1/2 deciliter), fyll på med mer mjöl och vatten och rör om. Om surdegen inte kommit igång, låt den stå ytterligare 10-12 timmar innan du fortsätter.

Dag 5, morgon el kväll
Upprepa steget från dag 4, alltså häll ut allt utom cirka 50 gram, fyll på med mer mjöl och vatten och rör om.

Dag 5, kväll el morgon
Om surdegen efter 10-12 timmar har rest sig ordentligt, nästan till dubbel storlek, och har konsistens som liknar chokladmousse är din surdegsgrund klar.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0